دستورالعمل نحوه پذیرش بیمه شدگان تامین اجتماعی با سرنسخه پزشک در مراکز پاراکلینیک با توجه به حذف دفترچه
احتراما به استحضار می رساند که صدور دفترچه های درمانی تامین اجتماعی از تاریخ اول اسفند 99 در کلیه شعب متوقف خواهد شد . با عنایت به اینکه از تاریخ فوق بعضی از بیمه شدگان سازمان بدون در دست داشتن دفترچه درمانی به جنابعالی مراجعه خواهند نمود .
خواهشمند است جهت جلوگیری از سرگردانی بیمه شدگان ، بر اساس توضیحات ذیل ، در زمان نسخه نویسی اقدام فرمایید
1 – در صورت ارایه دفترچه درمانی ، همانند روال قبل اقدام گردد .
2 – در صورت مراجعه بیماران سازمان تامین اجتماعی بدون دفترچه طبق مراحل زیر اقدام نمایید :
- در صورت عدم نسخهنویسی الکترونیک ، بیمار میتواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارایه نموده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نماید . موسسه با استفاده از کد ملی بیمار، نسبت به ثبت نسخ مندرج در سرنسخه مخصوص پزشک/ موسسه در سامانه معاونت درمان (darman.tamin.ir) از طریق آیتم تایید با کد ملی و یا سامانهی تحت مالکیت مرکز (از طریق پیادهسازی API) ، و ارایه خدمت اقدام نموده و نسخ کاغذی را مطابق قرارداد به اسناد پزشکی استان ارسال نماید . فرایند ثبت نسخ کاغذی مندرج در دفترچههای درمانی تا اطلاع ثانوی مطابق روال قبل خواهد بود.
- ثبت مشخصات هویتی بیمار شامل نام و نام خانوادگی ، شماره کدملی ، تاریخ ویزیت بیمار بر روی سرنسخه الزامی است ، لطفا در صورت عدم درج کد ملی توسط پزشک ، کد ملی را بر روی سرنسخه درج فرمایید .
- مهر مرکز پاراکلینیک به همراه مهر و امضای مسئول فنی را بر روی سرنسخه درج فرمایید .
- در صورتی که مهر پزشک تجویز کننده ، مهر پزشک خانواده باشد ، نسخه تحت عنوان نسخه پزشک خانواده ( تحت وب پزشک خانواده ) در پورتال ثبت گردد . لازم به ذکر است کنترل های لازم از جمله مطابقت پزشک خانواده و بیمار تحت پوشش هنگام ثبت در پورتال انجام می شود
- نسخ تجویزی توسط پزشکان محترم خانواده ، پزشکان اورژانس ، متخصص و یا فوق تخصص بر روی سرنسخه ، نیاز به ممهور بودن پشت سرنسخه به مهر پزشک خانواده ندارد . ( جهت پزشکان اورژانس ، داشتن مهر اورژانس مرکز الزامی است )
- چنانچه موسسه پاراکلینیک ، راسا مبادرت به تهیه سامانههای نسخهپیچی الکترونیک نموده باشد و از سامانههای تحت مالکیت سازمان (ep.tamin.ir, darman.tamin.ir) استفاده ننماید ، میتواند با استفاده از سامانههای در اختیار و مورد نظر خود و از طریق پیادهسازی نرمافزارهای واسط (API) توسط شرکتهای نرمافزاری طرف قرارداد خود ، نسبت به نسخهپیچی و پذیرش الکترونیک نسخ اقدام نمایند .
- تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی (10 رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت میگیرد. لذا ارایه "جلد دفترچه درمانی" برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است. ضمنا آندسته از بیمهشدگان اتباع خارجی که جدیدالورود میباشند، با ارایه شماره اختصاصی فراگیر(فیدا) میتوانند از خدمات درمانی درتعهد سازمان بهرهمند شوند.
- سرنسخه پزشک یا برگ دفترچه درمانی بیماران ، همانند روال قبل در پایان هر ماه طبق گزارش پورتال معاونت درمان مرتب سازی و شماره گذاری و به اسناد پزشکی استان ارسال فرمایید .
- هماهنگی لازم با بیمه مرکزی برای پذیرش نسخ الکترونیک توسط شرکتهای ارایهدهنده بیمه تکمیلی درمان به عمل آمده و طی نامه شماره 145100/201/99 مورخ 25/10/99 توسط بیمه مرکزی به شرکتهای بیمه تجاری ابلاغ شده است. در صورت تجویز دستور پزشک بر روی سرنسخه نیز، بیمه شده میتواند نسخه کاغذی پزشک را کمافیالسابق به بیمه تکمیلی مربوطه تحویل و اقدام نماید.
شایان ذکر است تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمهشده ثبت میشود. بنابراین استفاده از کدملی "غیر" و "منغیرحق" ضمن مغایرت با موازین حقوقی میتواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل نماید. لذا تمامی پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارایه خدمت به افراد با کد ملی "غیر" برابر مقررات و ضوابط خودداری نمایند. مسئولیت حقوقی و قضایی حاصل از ارایه و یا استفاده از کد ملی "غیر" به عهده شخص/اشخاص مربوطه خواهد بود.
- ۹۹/۱۱/۲۵