دستورالعمل در خصوص ویزیت پزشکان خانواده با توجه به حذف دفترچه
احتراما به استحضار می رساند که صدور دفترچه های درمانی تامین اجتماعی از تاریخ اول اسفند 99 در کلیه شعب متوقف خواهد شد . با عنایت به اینکه از تاریخ فوق بعضی از بیمه شدگان سازمان بدون در دست داشتن دفترچه درمانی به جنابعالی مراجعه خواهند نمود .
خواهشمند است جهت جلوگیری از سرگردانی بیمه شدگان ، بر اساس توضیحات ذیل ، در زمان نسخه نویسی اقدام فرمایید
1 – در صورت ارایه دفترچه درمانی ، همانند روال قبل اقدام نمایید .
2 – در صورت مراجعه بیماران سازمان تامین اجتماعی بدون دفترچه طبق مراحل زیر اقدام فرمایید :
- پس از احراز هویت فرد (رویت کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی) ، نسبت به نسخهنویسی بر روی سرنسخه اقدام فرمایید ( تک برگ )
- مشخصات هویتی بیمار شامل نام و نام خانوادگی، شماره کدملی، تاریخ ویزیت بیمار را بر روی سرنسخه خود ثبت فرمایید .
- تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی (10 رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت میگیرد. لذا ارایه "جلد دفترچه درمانی" برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است. ضمنا آندسته از بیمهشدگان اتباع خارجی که جدیدالورود میباشند ( فاقد دفترچه قبلی ) ، با ارایه شماره اختصاصی فراگیر(فیدا) میتوانند از خدمات درمانی درتعهد سازمان بهرهمند شوند.
شایان ذکر است تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمهشده ثبت میشود. بنابراین استفاده از کدملی "غیر" و "منغیرحق" ضمن مغایرت با موازین حقوقی میتواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل نماید. لذا تمامی پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارایه خدمت به افراد با کد ملی "غیر" برابر مقررات و ضوابط خودداری نمایند. مسئولیت حقوقی و قضایی حاصل از ارایه و یا استفاده از کد ملی "غیر" به عهده شخص/اشخاص مربوطه خواهد بود.
- ۹۹/۱۱/۲۵